Välkomna till INDUX

Nyheter inom elfordon och energi

 

_________________

Har ni tips eller nyheter maila oss gärna på: info@indux.se

________________

 

 
2011 del 2
 
EV-INFO.
2011-05-15
Informations-intensiv (engelsktextad) spansk sajt som listar hela världens elfordons-rellaterade företag och produkter, inte minst alla världens elbils-tillverkare !
Finns till och med en kart-funktion där alla företag är utplacerade..!
Mot en registrering utan kostnad, kan också du enkelt lägga till just ditt företag eller organisation/övrig information som har något med elfordon att göra!
-Mycket läsvärt !
 

 
City Express Hamburg - med eldriven logistik.
2011-05-15
Tyska logistik-företaget City Express Hamburg har en flotta av eldrivna fordon (endast med tysk text).
 

 
Spanskt elbils-bidrag !
2011-05-11
Spanien, ett av många europeiska länder som (i motsats till Sverige) brottas med statliga finans-underskott, och inte är småsinta gentemot elbilar för det, utan driver ändå föredömligt igenom konsekventa subventioner för elbilar såväl bussar och lastfordon, med närmare bestämt 650 miljoner SEK att fördelas under detta året (2011), vilket räcker till i runda slängar 10.000 elbilar !
Max 25 % av priset (exkl moms), eller 55.000 SEK, är vad en spansk medborgare erhåller i bidrag från Staten när denne köper en elbil. Bidrags-beloppet är ännu högre för större/tyngre elfordon, med mellan 135.000 och 270.000 SEK för tex bussar, där - hör och häpna - ökad (batteri-)räckvidd ger ökat bidrag !
- Den första bidrags-formen för elfordon i världen någonsin som aktivt medvetet stödjer det viktigaste att stödja -batterierna och fordonets räckvid!
 

 
EU-batteri-projektet StorAge.
2011-05-11
Satsas det på någon form av batteri-utveckling i det här landet/EU, är det oftast av harmlös pitoresk karaktär. Vi har tex blybatterier.., som snarare kortar räckvidden för elfordon...
Och vi får inte glömma alla de obegripliga påfund, som att stoppa batterier i själva fordonens byggdelar (plåt-detaljer etc), vilket ganska omgående torde kunna eliminera räckvidds-problematiken...
-Not!
 
Men det är ju inte det som är poängen för förbrännings-ingenjörerna, utan att förlänga just förbrännings-motorns nödvändighet genom ständigt undermålig batteri-teknologi, så därför startas ett jätte-projekt i regi Swerea SICOMP, Imperial College London samt en viss svensk fordons-tillverkare, EU-projektet StorAge, med 30 miljoner SEK i bagaget, och en gäng forskare som (lyriskt) säger:
 
"Framtida fordon kan komma att drivas via karossen tack vare ny batteriteknologi. Forskare utvecklar nya kompositmaterial som kan komma att revolutionera fordonsdesign och tillverkning".
 
Det verkar tydligt vilja undgå alla dessa "vetenskapsmän" och forsknings-ledare, att alla dessa leksaks-mässiga ingenjörs-konster i förbrännings-industrins (avlönade) ledband, bara leder till procentuellt ynkliga förbätringar, helt utan ambitionen att framtaga rejäla ny batteri-koncept eller super-kondensatorer, som så HELT onödiggör alla dessa självändamålsenliga ingenjörs-konster av än den ena än den andra meningslösa självändamålsenliga överkomplexiteten, att hyper-spara vikt på varenda liten skruv i bilen, montera in fjorton olika GPS-navigatorer, och andra "smarta" funktioner som ska minska "bränsle"-förbrukning med X antal procent, decenium efter decenium, när både själva elektriciteten till elbilarna framledes kommer komma gratis från egna solceller och vindkraftverk, och batterierna rymma +400 km per laddning, varpå alla dessa marginella "besparings"-åtgärder blir helt fullkomligt meningslösa..!
 
Redan idag finns halv-färdiga batteri- och super-kondensator-koncept som ger ett fordon (bil, båt, flygplan etc) all den räckvidd som behövs..! Men istället för att konsekvent satsa på dessa ska det tillkrånglas mesta möjligt med minsta möjliga reella räckvidds-förbättring.........
Sådant är synd och egentligen också en form av kunskaps- samt resurs-missbruk!
När miljoner SEK och ingenjörs-kunskap läggs på att bygga in några extra watt-timmar (Wh) integrerat i bilplåts-detaljer..., då har det slagit rejält slint i helhets-tanken, och ursprungs-misionen, att - en gång för alla - bringa elfordon av alla de slag (i synnerhet bilar) en adekvat och odiskutabelt rimlig körsträcka per laddning.
 

 
Kompakt elmotor från Joby.
2011-05-11
Ute efter en liten men ändå vrålstark motor ?
Ja, då ska du titta på Joby Motors utbud av små rackare, varav värsting-modellen, JM2, ger 14 kW kontinuerligt och toppar 21 kW, till ynka vikten 4 kg och måtten 20 cm diameter och 75 mm djup..! Spänning 70 - 100 V, varvtal 2500 rpm (max 3500 rpm), motorer egentligen avsedda för flygplan, men säkerligen aplicerbara även i andra maskiner.
8000 SEK + frakt och moms, och härligheten blir din!
 

 
Nordic Electric Avenue - Oslo - Köpenhamn på bara el!
2011-05-06
Elbilsprojektet NEA, Nordic Electric Avenue, heter ytterligare ett elbils-initiativ från det mycket föredömliga och aktiva energi-bolaget Öresundskraft i Helsingborg. Från Köpenhamn till Oslo är det tänkt att kunna resa grönt med tåg och elbil, och medverkar för denna möjlighet gör elbilspoolen Move About (tillgänglig i Oslo, Göteborg, Köpenhamn samt snart även Helsingborg), elbilsföretaget Think och miljö-organisationen Zero (i Norge).
Så här har vi alltså namnet klart på den "Gröna E6:an" - Electric Aveny..!
 
Samtidigt kör E.ON och Malmö stad projektet E-mobility, där 20 personer, under vardera en 2-månaders-period, ska få låna och utvärdera olika slags el-fordon i Malmö, i syfte att öka kunskapen kring desa och infrastrukturen (ladd-stolpar).
 

 
Förnybar sol-el erhåller 1 SEK/kWh !
(-men inte från farbror korrumperade Staten...)
2011-05-05
I nordvästra Skånes kommuner Helsingborg, Ängelholm och Bjuv, kommer de som instalerar egen solkraft (från solceller) och matar ut denna till Öresundskrafts elnät erhålla en garanterad ersättning på 1 SEK/kWh (+ eventuellt elcertifikat och nätersättning, då upp till 1,35 SEK/kWh) !
 
Det är föredömliga energi-bolaget Öresundskraft i Helsingborg som tagit eget initiativ och föregått Statens i åratal segdragna utredning om lagstadgade möjligheter för småskalig förnybar el-produktion (-ni vet, storebrors-landet Sverige som är bred i miljö-käften men hellre går energi-monopol-etablisemangets ärenden...)
Från och med 1:a Juli träder därför Öresundskrafts förmånliga vilkor i kraft, men fortfarande finns det en del frågetecken att reda ut, som tex:
 
1 - Hur många kWh max förpliktar sig bolaget betala för årligen eller per månad ?
2 - Under vilken tidsperiod gäller ersättningen, och är denna skriftligen i avtal ?
3 - Kan både privatpersoner och företag nyttja förmånen ?
4- Hur godkänns/verifieras/akrediteras en instalation, till vilken ev kostnad ?
5 - Krävs någon speciell utrustning eller specifik montör (utöver själva solcells-anläggningen) ?
6 - Hur/när utbetalas ersättningen ?
7 - Hur ser ev bygglovs-plikt ut i de aktuella kommunerna ?
8 - Krävs löpande underhåll/översyn/inspektion av anläggningen, i så fall i vilka intervall, av vem och till vilken ev kostnad ?
 
I det tätbefolkade Skåne ter sig sol-el lämpligare än vindkraft, då dessa bara placeras på befintliga villa- och ladugårdstak, utan något direkt estetiskt ingrepp i landskapsbilden.
Med dagens smått svindyra priser på solpaneler, blir dessvärre avskrivningstiden ändå lång.
Alternativet vore att (statligt) höja ersättnings-nivån i klass med den engelska som ger runt 3 SEK/kWh i garanterat 25 år! Då kan man se avskrivningen under i alla fall sin livstid...
-Nu vill vi emellertid få svar på ovan 8 frågor av Öresundkraft, i synnerhet om ens det är tänkt att en netto-vinst-debitering (akreditering) ska vara möjlig, dvs att instalationen/anläggningen/kunden ska få kunna avge/sälja fler kWh än den själv förbrukar/konsumerar, och så kunna bli sin egen renodlade energi-leverantör (istället för att bara vara en vanlig el-konsument)....!?
 

 
Grafen förverkligar superkondensatorn !
2011-05-06
Superkondensator - Ni har säkert (till viss leda...) hört ordet förut, men varje gång lika skeptiskt tänkt -aha, ännu ett "luftslott" utan substans..!
Men det är nya tider, med nanoteknik och Nobel-upptäckter som banar väg för vad som tidigare ansets omöjligt, när nu (ännu ett högteknologiskt nytt begrepp att lära sig..;) Grafen (Graphene) lovar runt 100 Wh/kg. Kan laddas/urladdas väldigt snabbt (extremt strömstarkt) och håller i nästan evighet!
 

 
Kom-och-hjälp-mig - hjärnsläpp !
2011-05-07
En av mitten-politikens avdankade och övergivna krafter söker revanch för biobränslenas undanslagna roll i det nya transport-Sverige, där eldrift är ledordet, och fyrar av den mest groteska villfarelsen att elbilar "sannolikt är en teknologisk och miljöpolitisk återvändsgränd".
När en f.d riksdagsman kommer med ett sådant dylikt uttalande är det dags att allvarligt bekymra sig över sveriges framtid....!
Eftersom, finns det en sådan dylik hjärnröta i betydande (f.d) politisk position, då finns det också fler................
 

 
Batteri-säkerhet.
2011-04-30
Om batterier (vanliga, tex Bly och Li) sägs säkerheten vara i liknelse med en "kemisk bomb", då energin alltid finns lagrad där på ett potentiellt farligt sätt, såsom vid kortslutning, deformation och brand. Härav att bilindustrin bygger in batteri-paketen på säkraste platsen i fordonet, i regel på platsen för "ordinarie" benzen-tank och i "kardan-tunneln", samt förser hela el-systemet med en uppsjö av olika säkerhets-anordningar (säkringar och automatiska strömbrytare).
 
Men, den mänskliga komplexitets-självändamålsenliga ingenjörs-konsten och tekniska hyper-moderniteter till trots, förr eller senare krånglar något och olyckan är ett faktum, just för att all elektrisk energi finns samlad på ett enda koncentrerat ställe.
 
Så är dock inte fallet med alla batterier, det finns batterier som inte har all energi samlad så här koncentrerat, men har någon brytt sig om att undersöka vilka batteri-typer det gäller, och satsat på dessa... (retorisk fråga), naturligtvis inte! Det är för ingenjörer alltid ett självändamål att krångla till saker (skapar så mer jobb/intäkter samt erhåller självbekräftelse/oundvarlighet), aldrig att förenkla och eliminera problemen från första början..... Dessutom ligger det fortfarande inte i bilföretagens uppriktiga intresse att göra det bästa för elbilen, bara göra det nödvändigaste som miljö-oppinionen/kunderna/politiker kräver... Så däför eftersträvas inte en säker batteri-teknologi.
 
Snarare vore "bäst" för förbrännings-bil-industrin om elbilar spontan-antände lite då och då (oavsett bil-fabrikat, det är ju batterierna i sig som är tänkta boven i dramat), eller flög i luften likt en klotblixt av jätteformat, och så dödade elbils-teknikens möjlighet på grund av livsfarlighet...
 
Men nej, tyvärr bil-industrin, det finns batteriteknik som vare sig kan explodera, brinna eller kortslutas likt ett ställverk..!
Men tror ni denna batteri-teknik efterforskas och premieras......................?
Konstigt, ändå finns det bil-företag som har just säkerhet som sitt varumärke...................
Saknas det kompetens och genuin elbils-uppriktighet/ambition hos dessa bilföretag?
-Förmodligen, ja!
 

 
En ny super-motor från amerikanska QM power.
2011-04-30
Bättre på allting är denna nya motor från QM Power, ja faktiskt på alla viktigaste områden, såsom; mer effekt (per vikt), högre verkningsgrad, högre driftsäkerhet, lägre kostnad. Dock lite svårt (även för undertecknad...) att se konkret hur dessa fördelar yttrar sig, hur den elektromekaniska principen lyckas åstadkomma alla dessa finesser. Hur som hellst, roligt vore det att få testa i ett elfordon hur en sådan här motor beter sig, eller höra från någon annan med egna test-referenser.
 

 
Kinesisk 5-års-plan ger 500.000 elbilar !
2011-04-29
Medan Sverige inte ens kan planera en månad i stöten, om hur det ska satsas på elbilar eller inte, så visar Kina handlingskraft genom en stor ambitiös elbils-plan att under 5 år nå 500.000 elbilar på vägarna. Några som i sverige däremot är bra på att långtids-planera (...), är de svenska fordons-tillverkarna som har förbrännings-motor-fabriker som ska avskrivas under minst 10 års framtida helgalen produktion... Så jo då, i Sverige finns det visst också långtids-plannering...-av dårskaper !
 

 
Mega-stor anti-avgas-reklam - Nissan Zero.
2011-04-25
En av de mer rakt på sak stöddiga elbils-reklam skådat på Jorden, är förmodligen den av Nissan där en (åtskilliga kvadratmetrar...) stor reklam-tavla visar en förbrännings-bils rykande avgs-rör, fast med riktig rök kommandes ur tavlan -måste ses (även av förbrännings-fanatiska Skövde-montörer...)!
 

 
Ny elfordons-tidning !
2011-04-25
En marknadsplats för transport-teknologier - SAE (Society of Automotive Engineers) - har börjat göra en tidning om och för elfordon - Vehicle Electrification - och finns (än så länge...) att läsa gratis i (dock ej sparbar...) elektronisk tidnings-form (flash-grafik), men går att skriva ut (de 38) sidorna på papper eller ta skärm-bilder av alla sidorna (aningens omständigt)...
Mycket läsvärt och intressant, senaste numret nr 2 dessutom med utförlig information om Nissan Leaf.
 

 
Video-rapport från Transportkonferansen.
2011-04-24
Många snackare och tyckare (politiker, bilfabrikanter och lobbyister), dock på sin höjd 5 % konkret elbils-verkstad, i senaste Transportkonferansen i Sundsvall... Kunde du inte närvara finns många, och långa video-inslag i nedan länk (risk för gäspning...).
 

 
EVE säljer komponenter för elfordon.
2011-04-23
Italiensk leverantör av elfordons-komponenter, Electro Vehicles Europe, EVE.
 

 
Electric Vehicles Land, Sea & Air Europe 2011.
2011-04-23
Den 26-28 Juni i Stutgart/Tyskland hålls ett omfattande elfordons-event, en konferens och mässa för alla elfordon, på land, i luften, såväl på/i vattnet! Bakom eventet står IDTechEx, en konsult-organisation för elektronik-branschen. Dessvärre kostar deltagande både skjortan och många fioler... Prisuppgift för att bara stövla in på själva utställningen en dag verkar inte ens finnas, utan hela 2-dagars-paket är ett måste (inklusive konferenser), och då hamnar vi på ca 10.000 SEK och uppåt...
Bland deltagarna finns Tesla och Mitsubishi, se nedan länk.
 

 
Protean Electric.
2011-04-21
Navmotorernas mästare.., nja, men i alla fall nära kommersiellt genombrott!
 

 
NEJ - NyTeknik - Fisker Karma är INTE en elbil !
2011-04-21
Hybrider omskrivs här på denna sajt i absolut minsta möjliga mån. Orsakerna är många och självklara. Framförallt; en hybrid med förbrännings-motor är inte per genuin definition en elbil, och, på samma sätt, en elbil är per genuin definitionen en bil helt utan förbrännings-motor/avgasrör. En elbil kan INTE ha ett avgasrör. PUNKT SLUT !
BLANDA INTE IHOP ELBIL MED HYBRID !!!!!!!!!!!!!
 
För det andra (...).
Nej, Fisker Karma finns inte heller i en "ren elversion" som går 80 km på en laddning !
Totalt missuppfattat av NyTeknik´s skribent (-hallå, pinsamt ju!)!
Däremot går äckel-hybriden upp till 80 km på en laddning vid enbart eldrift (utan hjälp av förbrännings-motorn). Det går alltså INTE att köpa en Fisker Karma med enbart elmotor och batterier i (som ger 80 km räckvidd per laddning), det följer i den enda tillgängliga versionen - äckel-hybridversionen - ALLTID med en förbrännings-motor !
Och just därför ska alla ge blanka f-n i att köpa en !
 
Elbilens akileshäl - batterierna - ges ingen rättvis chans att utvecklas, då hela tiden jämt och ständigt ett substitut till dessa accepteras. Vad bra säger alla; nu har vi "elbilar" (äckel-"hybrider") som går tillräckligt långt (på cancerogena kolväten ja...), och ingen bryr sig så längre om batteri-frågan. Och decenierna går...
Med bra batterier, +400 km per laddning, behövs förbrännings-motorn inte alls, och det är väl det som ändå är huvudpoängen i vår nya transportteknologi......
Varför söla ut i tiden, och låta folk onödigt drabbas av avgas-gifterna........?
 
En annan pinsamhet i Fisker´s egna broschyr (sid 32 i nedan pdf).., står om batterierna att dessa är på 20 kWh.., "peak"..... Peak anges enbart i sammanhanget effekt, dvs kilowatt (kW, toppeffekt, eller max "hästkrafter"). Med med ett h efter, dvs kWh, menas energiinnehåll, dvs kilowatt-timmar. Rimligast är alltså att batterierna innehåller 20 kWh energi (som rimmar med räckvidden 80 km på bara el, utan förbrännings-motor), och att peak hamnat på avägar från förmodligen motor-avdelningen där motorerna (de två elektriska) kan utveckla 300 kW (tillsammans), troligtvis just bara momentant/kortvarigt, dvs "peak". Peak kan förvisso även sägas om batterier, den kortvariga maxeffekt som batterierna kan ge ifrån sig en kort stund.
Men då heter det kW peak, inte kWh peak.
 
Tidningen NyTeknik med sin stora genomslagskraft borde ha skribenter/journalister med god allmän teknik-orientering, och framförallt - sakkunnig teknikobjektivitet, inte fokusera på IT-finansiella Ericsson-rapporter och hur Nokias senaste kvartals-rapport gick...
 
Fisker Karma må vara ett stort medialt prestige-projekt (med Al Gore och company...), men tills företaget har en ren elbils-version (som går ENBART på batterier), gör dom mer skada än nytta, och bör således behandlas därefter !
 

 
Lito Sora - en imponerande motorcykel !
2011-04-15
Lito Sora heter en helt ny elmotorcykel från kanadensiska Lito Green Motion, med räckvidden 300 km ( ! ), toppfarten 200 km/h och accelererationen 0 till 100 km/h på endast 4 sekunder !
Den gediget robusta och förmodligen mest potenta komersiella hojen av idag, kostar i och för sig 275.000 SEK i Kanada att köpa, men då får du också den mest imponerande maskin denna planet idag har att erbjuda för pengar!
För i priset ingår nämligen (förutom den imponerande räckvidden) en hel del oumbärliga super-funktioner, eller vad sägs om ASRS (Automatic Safe Range System), en så självklart uppenbar funktion att man undrar varför ingen kommit på den tidigare..!? Man ställer in önskad räckvidd (inom maxgränsen) och låter motor-effekten styras av ett program som räknar ut den maxeffekt som kan och får nyttjas under resans gång för att uppnå körsträckan, indirekt måttet på hur många kWh/km den får förbruka. Risken är väl dock att acceleration och max-fart kan bli lidande av detta (?).
En annan helt oumbärlig (...) funktion är den under fart reglerbara sadeln, som (elektriskt, -naturligtvis!) kan ställas in i höjd beroende på körsätt (komfort eller sport).
Titta på bilderna nedan, och håll med om att inte bara prestanda/teknik är av yppersta klass, även designen ger rejält ha-begär..!
Oktober finns Lito Sora att köpa.
 

 
Sjöflygplanet Flynano, vikt 70 kg, ingen pilotlicens!
2011-04-15
40 km i luften kommer man i Flynano´s lilla och framförallt lätta flygplan E200, eller ja, flygplan är kanske inte rätta ordet, då alla flygfarkoster som väger max 70 kg formellt/regelmässigt inte klassas som flygplan, och därtill inte kräver pilotlicens, eller service-/besiktnings-inspektioner (?). Max startvikt är emellertid 200 kg (pilotvikt plus ev last). Frågan är om "bränslet" (batterierna) räknas som en del av planets vikt, eller om det kanske går att ha med sig extra vikt batterier..? En normalpilot väger väl ca 75 kg, vilket i så fall skulle kunna innebära 55 kg extra-batterier..!? Räckvidden då med ca 6 kWh extra batteri-energi (förutsatt ca 120 Wh/kg) skulle kanske kunna bli 100 km extra om planet förmodas förbruka ca 0,5 kWh/km, alltså totalt ca 140 km ?! Eller så är batterierna redan en del av den förmodade startvikten på max 200 kg? Enligt regel-formuleringar verkar det som om ett plans tomvikt utgår från att "bränslet" ej ska räknas in, vilket innebär att planet utan batterier/bränsle får väga max 70 kg, och sedan att det är i princip (?) helt fritt hur mycket batterier ("bränsle") man fysiskt kan och vill ta med sig (?).
 
Det finsktillverkade planet som toppar 140 km/h blir alltså väldigt billigt att äga, även om inköpspriset hamnar på 225.000 SEK + moms (?, dvs 280.000 SEK?), men för det ingår en elmotor på 20 kW och en kolfiber-"kaross" med plats för en person, som med "dubbel-däckar"-vingar på 5 meter landar/startar enbart från vatten, vilket egentligen är väldigt fiffigt då vatten i detta land (och många andra) finns nästan överallt och så ej kräver vanlig startbana på mark. Med ett litet hjul undertill planet skulle säkert det också gå bra att landa på tex en åker/gräsplätt.
När det snart finns ännu energi-rikare batterier ökar räckvidden därefter, och kanske 150 km per laddning bli möjligt, en sträcka som säkert täcker de flestas behov.
För leverans runt Juli månad.
 

 
Ishavsvägen i Norge - med snabbladdning.
2011-04-15
Norska elbolaget Ishavskraft och Oslo kommun planer att bygga snabbladdnings-stationer längs Ishavsvägen. En video om detta finns nedan, där det påvisas vad mycket man kommer kunna roa sig med under den ca halvtimen bilen laddas.
 

 
Snabbladdnings-tester i Gbg.
2011-04-15
Man undrar lite försynt om någon samordning kommer idkas mellan detta i Gbg initierade snabbladdnings-projektet och de övriga som figurerar runt om i Sverige/Europa/världen? Är tanken att skapa en helt egen standard, exklusivt för de svenska bilföretagen, eller ska den kunna integreras även med andra system?
Vi har ju de jättestora projktet i Öresund med 2000 (förvisso vanliga) laddstolpar, och Renault/Nissan samt Mitsubishi med sina lösningar, för att inte tala om Better Place´s bytes-system...
Bakom projektet står Test Site Sweden, ABB, Göteborg Energi och TurningPoint, och för en del av fiolerna står Västra Götalandsregionens InMotionprogram.
Det börjar bli många kockar i denna "ladd-soppa"...

 

 
The Electric Car Guide.
2011-04-15
Medan i det här landet det knappt finns elbilar att köpa, ens att få konvertera till (omöjliga byråkrat-besiktnings-bestämmelser...), har en försekommen engelsman satt ihop skriftliga alster för kunskaps-törstande i hur elbilar fungerar, och därtill säljer böckerna The Electric Car Guide, en serie av olika behandlade områden som går att köpa i såväl pappers- som elektronisk form. I nedan länk finns ett prov ur innehållet.
 
Rekomenderar starkt vår svenska bilindustri att rekvirera ett par exemplar av dessa olika elbils-handböcker, dom går ju i elbils-"skola" just nu och försöker lära sig med diverse "test"-projekt...
 
Skulle ni samtidigt vara inne på att förse ert hushåll och elbils-laddare med solcells-el, har författaren även gjort en handbok i detta ämne! På en av sidorna visas hur olika länder stöder invensteringar med olika slags subventioner. Sverige är dock inte nämnt (även om vi nyss haft ett litet halvhjärtat stöd-program)...
 

 
Eldrivet Formel1 2013 !
2011-04-15
Det stora Formel1 (F1) arangörerna FIA/EU har nu bestämt sig för att ha en klass för eldrivna tävlings-bilar, och startar en klass för dessa 2013.
Den största dagen vore väl dock när man också beslutar sig för att helt lägga ner klasserna för förbrännings-drivna bilar, inte bara för att ingen längre vill eller får köra med dom, utan för att dom helt enkelt är för långsamma jämfört med de eldrivna..!
Elmotorns vridmoment med tusentals Nm (!) är ögonblickligt och jämt över hela varvtalet, och kanske framförallt; -behöver inte tas in i depå stup i kvarten för att bli servad....
 

 
Sveriges första el-taxi nu i trafik !
2011-04-15
Taxi 020 i Sthlm har nu en Mitsubishi iMiEV som verkar i aktiv tjänst. Kunder har sagt "vad tyst den går, vad söt den är". Nu väntar vi bara på att taxibolaget utökar med fler bilar, och på fler orter!
För den som vill köra själv går det bra att hyra en iMiEV på OKQ8, också det i Sthlm.
En rapport från ett sådant tillfälle finns i nedan länk, med video.
 

 
Navmotorer i kubik...
2011-04-15
Tillverkare och säljare av navmotorer i alla de former är Kinesiska Keguang Technology Development.
 

 
Trexa - Elbils-plattform.
2011-04-15
Säljare av färdiga eldrivna plattformar för de som seriöst vill tillverka elbilar är amerikanska Trexa.
Således ett företag som Hisings-fabriken inte besvärar sig kontakta...
 

 
Småskalig nettodebitering, eller inte, är den byråkrat-giriga frågan...
2011-04-14
Åren går och svenska myndigheter/politiker gör allt för att bromsa den småskaliga elproduktionen!
Detta i alla fall enligt en nyskriven debattartikel i NyTeknik, där bland annat SERO och LRF menar att den producerade "hemmbrännings-elen" ska slippa alla de skatter som vanligtvis påförs elen, oavsett den egna elen förbrukas direkt hemmavid eller matas ut på nätet.
Under 3 år har frågan behandlats av den korrupta byråkrat-maffian, utan att något beslut tagits.
 
Undrar varför...
Undrar vilka som förlorar på att de svenska hushållen kan bli självförsörjande på energi...
 
Nä förresten, vi behöver inte undra, vi vet...
 
Den svenska staten/byråkrater och de svenska stor-el-företagen är de som direkt ekonomskt förlorar på "hembränd el", alltså motarbetas det, i ett cyniskt och kapital-girigt egoistiskt land med dubbla budskap; att utåt sett vilja värna medborgarnas miljö och hälsa (samt ekonomi, väl..?), men samtidigt egoistiskt prioritera sina ekonomiska vinster, som urskiljningslöst plockas från de svenska enskilda medborgarnas redan hårt sargade ekonomi....!
 
Det är en sjuk svulsta i det svenska systemet, som ingen ser eller vill/kan/får avlägsna, för att den är en så djup del av det svenska styrande etablisemanget; statliga myndigheter/politiker och el-storbolag.......
 
En värsta sortens jäv och informellt accepterad intresse-korruption, folkets röst, folkets väl och ve, är åsidosatt, utan betydelse, bara skatteintäkter, bolagsvinster är viktigt, som ett perveterat självändamål utan konstruktiv samhällelig mening !
 
Sverige är gammalt och inavlat, med elefanter, dinosaurier och små människor som sitter på höga hästar och kör över majoriteten av svenska befolkningen, och sytemet tillåts ändå fortsätta år efter år, ety, så länge folket får "bröd och skådespel" - ta dyra lån och leva ett skuldsatt liv enligt pyramidspels-modellen (där huspriser spekuleras i och någon alltid får ta smällen när marknaden med beräknade mellanrum "kraschar"), och media-kanalerna spottar ut hjärnlös "underhållning" som BB och två, tre nyhetskanaler med identisk rapportering, samt kunna handla dövande alkohol och tobak - då startas inga revolutioner eller krav på politisk RIKTIG handlingskraft i medborgarnas direkta tjänst, då fortsätter bara galenskaperna som om allt var frid och fröjd, för vi människor är bekväma/oss själva närmast och följer minsta motståndets lag.
Svenska samhället är bra på många vis, men kompenserar med dessa sina sämsta sidor.
 
Överförmynderi och kapitalistisk cyniskt egoistiskt okotrollerat maktbegär, det vill säga symptomen för en mentalt allvarligt sjuk patient, men vem/vad kan tvångsomhänderta, än mindre bota, en så genetiskt genomrutten struktur, utan att utplåna hela organismen, finns det något kvar att bygga samhället på, finns det alls någon ryggrad, eller ska vi bara avliva den och bygga ett helt nytt samhälle...
 
Ni - minoriteten - som bestämmer svensk energipolitik, och ni som drar ekonomisk nytta av den, ni är emot majoriteten av oss medborgare, ni gör de svenska medborgarna ont, ni är profiterande blodsugare med starkaste symptomförnekelse, ni är sjuka i huvudet (något snällare ord finns inte)!
 
Energi kommer vi medborgare alltid att behöva, vi är värsta "missbrukarna", men vi får bara därför inte utnyttjas av andra missbrukare, missbrukare av egoistiskt kapital och makt.-Det får vara slut nu med energi-förtrycket !
 

 
Fortum satsar på Charge&Drive laddstolpar.
2011-04-11
Normalt sett inte så roligt att sprätta upp elräkningen från Fortum (...), men i reklambilagan finns på andra sidan ett företags-erbjudande för dig som vill erbjuda dina kunder framtidens parkering..!
Det är fulservicelösningen Charge&Drive där Fortum och dess underleverantörer/instalatörer tar hand om allting för dig som företagare, och ordnar drift, underhåll, service etc (står dock inget om företagets kostnader...)
.
Med en mobil-applikation kan man söka efter närmaste laddplats, och med mobilen via SMS även (om så krävs vid den aktuella stolpen) betala för tjänsten.
Tack för det Tele..., hrm.., Fortum...
 

 
Vem vill låna en C30 för en halv mille...
2011-04-06
490.000 SEK är vad de (stackare...) som leasar kommande test-serien om 400 exemplar C30 kommer få hosta upp under tiden den är i deras "ägo" (eller snarare till låns...), närmare bestämt 13.440 SEK i månaden, innan den efter leasing-periodens slut (36 månader) MÅSTE tillbakalämnas...................
-Jösses, vilket ekonomiskt dunderfiasko, för att inte tala om alla de 400 riktiga elbilar av andra riktiga elbils-fabrikat som kunde blivit sålda på riktigt istället, och dessutom kunnats behållas i kundens egna ägo, till ett avsevärt lägre pris..............
 
Vem på hela Jorden vill frivilligt sätta sig i detta illvilliga leasing-avtal????????????
 
Och varför på hela Jorden, ska det Torslandianska bilföretaget behöva använda "test-användare" som själva ska behöva betala och omkosta det "läro-program" denna bil utgör för och åt företaget, varför på hela Jorden kan inte företaget själva omkosta detta, vilka företag på hela Jorden begär att test-kunder ska betala deras elbils-skola, och (........) varför på (.... etc etc) Jorden ska läroprogrammet behöva ta hela 3 år, innan den nya plattformen med eldrift kommer ut från prototypverkstans skitiga och skamsigt undangömda skrymslen..............??????????????
Och (...-suck...) varför ska det ta detta företag så lång tid att göra det som andra för länge sedan redan gjort med dessutom mycket mindre resurser, till så uppenbart lyckat resultat, och varför inte nyttja den redan befintliga kompetensen ute på marknaden i form av alla drivline-leverantörer och specialister av olika slag (.........................?).
Är detta - konspiratoriska tanke - kanske ett sätt att strategiskt skjuta elbilen på framtiden för att så kunna hinna tjäna mer på den befintliga förbrännings-produktionen innan dessa mördande skräp- och gift-fordon äntligen helt förbjuds bort från allmänna gator................(?).
Vi lär dock aldrig få besked.
Helt klart är dock, många, många människor kommer få sin hälsa förstörd av alla de förbrännings-bilar företaget otvivelaktigt in i det längsta kommer vilja prångla ut på den försvarslösa marknaden, det vill säga din plånbok i bilhallen...
...
...
 

 
2000 laddstolpar till Öresund/Malmö !
2011-04-06
Visst är det typiskt, med att av sveriges tre storstads-områden (syd, väst och öst) sker de största och mest seriösa elfordons-satsningarna i de områden där den svenska fordons-industrin inte finns...
Nu ska i alla fall Malmö/Skåne få del av EU´s projekt Green eMotion, däri cirka 400 miljoner SEK ska satsas på 10.000 ladd-stolpar runt om i Europa, varav (sitt nu ner...) hela 2000 kommer att placeras i Öresunds-regionen Malmö/Köpenhamn och Bornholm !
Fanns det ett litet uns av framförhållning och klok strategi hos övriga svenska storstads-områden (med flera därimellan), skulle dessa till varje pris försöka binda sig till samma (betal-)system och teknik så att en enhetlig nationell och europeisk standard gör det radikalt lättare för den breda elbils-introduktionen att träda i praktisk kraft !
Grattis Malmö, ni får gå i frontlinjen för hela övriga landet, såtillvida nu inte några byråkrater eller bildirektörer bestämt vill få krångla till det...
 

 
Peugeot e-Vivacity scooter.
2011-04-05
Stor-tillverkarna av elmopeder är förvisso numera av asiatiskt slag, men ett av de gamla och anrika fabrikaten är Peugeot som nu också ger sig in i den kommersiella leken att sälja hyffsat bra produkter, och detta genom den nya scootern e-Vivacity, som har 60 km räckvidd vid 45 km/h.
 

 
CO2-deklaration kontra verklighet - addera 50 %..!
2011-04-05
Något vi alla egentligen redan kände till, men det tål verkligen att betonas hur alla fina "miljö-vänliga" (............?) gram-CO2-förbättringar ständigt påtalade från förbrännings-bil-industrin, egentligen i verklighetens värld resulterar i mycket högre utsläpp än vad som i papprena deklareras..! Det syrliga i kråk-sången (...) är att denna skillnad manifisterar sig extra påfallande i kategorin "under-100-grams-bilar" (den klass som anspirerar på att vara den just nu "grönaste" förbrännings-bil-teknologin"), med hela 50 % mer CO2-utsläpp i verkligheten än vad som deklareras från förbrännings-bil-tillverkaren...
En Torslanda-tillverkad "99-grammare" (...någon på PR-avdelningen verkar vara allt för fixerad vid ohällsosam hamburger-snabbmat, eller är det deras undermedveta tänk som genomlyser, att deras dåliga bilar är lika med dålig mat...) är sålunda egentligen - i verkligheten - en 150 grammare...
 
Liknande kan förvisso sägas om en elbil och dess kWh-förbrukning per km på pappret kontra (oika) verkligheter (motvind, kyla etc).., men då elbilen är så 100 %-igt ren redan från början, är denna skillnad ytterst av icke problematisk art. Kör elbilen dessutom enbart på egenproducerad gårds-el, så innebär den faktiska kWh-mer-förbrukningen i verkligheten vare sig en ökad km-kostnad eller miljö-belastning (räknat i elproduktions-rellaterad CO2).
 

 
30 % högre elpris aviserat..!
(OBS, inget försenat April-skämt..!)
2011-04-05
Bara måste citera rakt av en artikel i Aftonbladet om de galna elpriserna, som är på väg att ytterligare höjas med 30 %..:"EI tillämpar en prismodell som värderar kraftbolagens tillgångar som nya trots att näten är gamla och redan avskrivna, säger Jakob Eliasson. Men när man tar hänsyn till hur mycket underhåll som behövs utgår man från att nätet är gammalt.
 
Resultatet enligt Villaägarna är att bolagen kompenseras dubbel upp på kundernas bekostnad. Det är som att köpa en begagnad bil till nypris utan att en få en garanti, säger Jakob Eliasson."
 
Så när nalkas den svenska el-revolutionen, någon som har planer på att organisera politisk dunder-kraft, eller kanske har en ny revolutionerande energi-teknologi på gång...
Nähä, betala era elräkningar då (men gnäll inte).., för några andra alternativ finns nämligen inte !
 

 
Strömlinjeformat underrede...
2011-04.03
I hundra år har det masstillverkats förbrännings-bilar, och än idag ser dom lika dana och eländiga ut -undertill !
Det har i minst 20 år pratats om att göra förbrännings-bilarna snålare, i första hand för att blidka miljö-oppinionen, inte för att spara köparna benzen-pengar... - så därför görs bilarna lättare, strömlinjeformas, motor-trimmas, fixas med än det ena än det andra för att dra mindre cancer-gift, år efter år efter år.., men vad händer undertill bilen, vad optimeras där för att dra ner på bränsle-förbrukning......
-Just det, nada!
 
Med största motvilja monteras det dit på sin höjd en skyddsplåt under motorn, för att skydda mot stenskott och dylikt.., men resten undertill liknar rakaste motsatsen till strömlinjeformning och allmänt skydd mot just den del av bilen som utsätts för mest skit och prövningar, där dessutom bland det mest vitala på bilen sitter; bromsrören, vilka av någon outgrundlig anledning alltid för eller senare måste repareras/bytas efter ett Bilprovnings-besök...
 
Du har säkert redan gissat varför denna galenskap oförtrutligt fortsätter, för att undertill bilen genereras de mesta eftermarknads-inkomsterna, såsom att ständigt byta avgas-rör, rost, bromsrör etc. Om däremot en slät (två- eller tre-delad) plast-skiva monterades undertill hela bilen, skulle cirka 30 % av eftermarknaden försvinna för bil-industrin, och det är aja baja... Skit samma om det på detta sätt går att minska luftmotståndet och bränsle-förbrukningen med 2 %, på bil-industrins inkomster tullar man inte, basta !
 
Vid tillfälle ska även en inspektion göras på någon av de senaste elbilarna på marknaden, för inte vill vi ha samma inkonsekventa miljö-/slitage och reservdels-beteende undertill, dessutom går säkert några procent luftmotstånd att minskas med ett plant underrede, även på elbilar...

"Clean Highway" E22.
2011-04-02
Inte bara Green Highway mellan Sundsvall och Trondheim ("Gröna E14") som har blivit till en vägsträcka med flera utplacerade laddstolpar, nu ger sig också E22:an med i leken/racet genom att placera ut el-uttag för elbilar i Kalmar, Oskarshamn, Västervik, Karlshamn, Kristianstad samt Karlskrona, med de respektive energibolagen som initiativtagare och numera alla dessutom påpassligt nog innehavare av minst en ny elbil, och logiskt namn på denna vägsträcka (när nu redan Green Highway är taget...) torde så vara "Clean Highway" E22, eller Gröna E22.
Hur många hundra år till ska det ta innan berörda längs E6:an mellan Uddevalla/Trollhättan, Gbg och Malmö får tummen ur, och gör en av landets mest lämpliga och hårt (elbils-täta norrmäns-) trafikerade sträcka till Gröna E6..? Genom Halland finns det dessutom gott om vindkraftverk, nära invid E6:an, som gjort för Grön El i laddstolparna, utan några överförings-förluster, eller debatt om CO2-el !
 

 
FDM - Danska förbrännings-maffian...
2011-04-02
Den hyper-konservativa förbrännings-maffian i Danmark har långt ifrån gett upp om att få krama ur de sista dropparna olja ur sin del av Nordsjön och kränga till den lika fanatiskt särpräglade (förvisso, före detta) olje-nationen Danmark och dess i övrigt hyper-liberala (tobaks-)rökande medborgare, vilka, jämsides sitt obegripliga språk och bestämdheten att till varje pris kvarhålla detta (...), också inom åtminstone landets media/tidningar oförtrutligt hackar ner på allt som står i konservatismens väg.., och detta i så vilt galna yttringar som att förbrännings-bilen påstås vara miljövänligare än elbilen...
För i Danmark finns en dold förbrännings-agenda, liksom Sverige har förbrännings-bil-fabriker, har Danmark (före detta?) olje-tillgångar/gas-industri.
Som sitt verktyg för denna förbrännings-lobby-ism (...) används FDM, den danska motsvarigheten till svenska Motormännens Riksförbund, en organisation som ska tillvarata bilisternas intressen...
 
Där har ett ljushuvud skrivit om ett elbils-test dom gjort, och kommit fram till att förbrännings-bilen är miljövänligare än elbilen, samt mer ekonomisk, eller med deras egna ord:"at dagens elbiler både er dyrere at købe og at køre i, mere forurenende og samtidig knap så komfortable som benzin- og dieselbiler. Dertil kommer problemerne med rækkevidden. Vi ved, at det bliver bedre, men sådan er situationen her og nu. Set i det lys er elbilerne ikke så interessante, som vi troede og håbede på".
 
Det finns väl minst 100 olika fakta till dessa påståenden ovan som odiskutabelt säger motsatsen, men det vore att slösa energi och fokus.
 
Istället kan vi hålla med FDM, att visst, elbilar är skit, ge tusan i att köpa någon, oavsett det är en Tesla som klarar minst 300 km per laddning, eller en kinesisk JAC Tojoy EV som bara kostar 65.000 SEK (i Kina), eller till exempel en Mitsubishi iMiEV som 100 % året runt laddar med enbart egenproducerad vind- och sol-el, dessutom alla dessa bilar körandes i de mest trafik-belastade tätorter tätt, tätt intill gatutrafikanternas lungor, som, visar det sig, inte bara får i sig "växthus-gasen" CO2, utan en kopiös mängd "övriga" hyper-gifter såsom benzen, ozon, NOX etc, vilket inte alls borde ha med frågan om elbilars förträfflighet att göra eller inte.., eller hur................
Sedan får vi också hoppas att hela Danmark stannar (bokstavligt talat) när nästa olje-kris kommer, och att FDM då också kan skriva en ny artikel, om hur man spänner en häst framför förbrännings-bilen när den inte längre någon benzen har att tanka....
-Heja FDM, Jorden är visst solsystemets medelpunkt..!
 

 
Supermiljöbilspremien formas till en krocksäkerhets-premie...
2011-03-31
SJÄLVKLART är krocksäkerhet viktigt i ett fordon, men om en miljöbilspremie styrs av andra kriterier - HUVUDSAKLIGEN - än vad premien i grund är avsedd för.., då har något gått rejält fel i byråkrat-korridorerna..!
Utav alla länder i världen, är det nog bara Sverige som ställer så ogenerat tydliga premie-regler för att premiera sin egna fordons-industri (indirekta handels-tullar/drivline-fötryck). Hade vi haft bil-företag som var synonyma med blåa körsbär, tro f-n att detta också hade varit ett snudd på huvudkriterium för att få en röda-körsbär-premie................
Den pinsamt uppenbara kontentan av detta partiska regel-jäv, är att svenska - eventuellt kommande - elbilar/äckel-hybrider så premieras, då utländska mindre bilar - så påpassligt passande nog i perfekt tajming till trion iMiEV/i-On/C-Zero´s introduktion på den svenska marknaden, helt faller utanför denna kommande premie om 40.000 SEK, då (gissa vad...) dessa fått endast 4 krock-stjärnor av 5 möjliga...
 
Dessa krocktester ses - eller åtminstone; borde ses - som riktlinjer hur ett fordon klarar olyckor i verkliga livet, och inte bara i ett laboratorium bland massa fina mätinstrument och dator-beräkningar, då med verkligen bevisliga överensstämmande krock-fakta från försäkringsbolagen, hur bilen i fråga klarar sig utifrån den berömda verkligheten. Vidare sägs skillnaden i skade-grad, mellan en 3-stjärnig och 5-stjärnig bil, vara rellativt marginell, betänk också att en krock-godkänd bil (med 3 stjärnor ?) är just godkänd som tillräckligt accepterat säker, inte att alla bilar behöver var allra bäst på just dessa krock-tester, det är mer bara en form av att ge ett pluss i kanten. Betänk vidare att utav alla de bilar som säljs i hela Europa, utgör de 5-stjärniga en minoritet (?).., samt att små-bilar (med oundvikligt mindre krock-skyddande plåt) är i majoritet (?), men där i dessa sammanhang målet inte är att eftersöka en pansarvagns säkerhet, utan snarare en miljö-mässig bränsle-snålhet...
 
Ur den synvinkeln skulle alla benzen-snåla små-bilar förbjudas från att säljas på den svenska marknaden, men eftersom de är just benzen-drivna bedrivs det ingen häx-jakt på dem...
Däremot passar det att behäfta de strängaste/över-duktiga krock-krav på även/i synnerhet de eldrivna bilarna, oavsett vad premien gäller, just för att elbilarna ska ha ett övermäktigt motstånd att få komma ut på marknaden, och för att om några elbilar nu nödvändigtvis måste (...) komma ut på marknaden, då ska dessa ha ett svenskt emblem i grillen -annars j-r !
 
Hurra för Sverige..!
Hurra för svensk bil-industri´s passiva (krock-)säkerhet!
Hurra för alla de människor som till mycket större antal än aktiva trafik-offer (oavsett antal stjärnor för passiv krocksäkerhet...) drabbas av de indirekta (ännu mer passiva) skadorna från förbränning-motorns mördande avgaser....!
Ett fyrfaldigt leve för svensk förbrännings-bil-industri och dess köpta myndighets-byråkrater, de leve:
Hurra, hurra, hurra, hurra!
 

 
- EXTRA -
1000 nya elfordons-ingenjörer till Torslanda..!
2011-03-29
1000 nya ingenjörs-jobb till Torslanda för att uveckla elfordons-teknik (dessvärre även inbegripet äckel-hybrider) !
Det här är anmärkningsvärt!
-Rejält anmärkningsvärt !
Det rullande företaget har till synes - HÄRMED - helt svängt om sin inriktning, från förbränning till eldrift (om än mestadels äckel-hybrider), nu ska företaget bli kunnigt på den elektriska drivlinan (oavsett för elbilar eller äckel-hybrider), för att kunna utveckla och tillverka kommande elbilar (och.., just det.., även äckel-hybrider...).
Lite sent och bättre än aldrig (...) får vi väl efterklokt konstatera, men sent ska ju syndaren alltid vakna.., huvudsaken är att aktie-ägarna och styrelse-ledningen seriöst har anamat den elektriska drivlinan som sin nya stomme i bil-programmen att komma närmaste åren.
Och så synes otvivelaktigt då dessa 1000 ingenjörer sägs ska bemästra kraftelektronik...
Endast el-äckel-hybrider och elbilar nyttjar kraftelektronik.
Men, vi lär få vänta minst 5 år innan en mass-serie-tillverkad svensk Torslanda-elbil finns i bil-hallen att köpa, då förmodligen även till ett rellativt över-pris.., om nu inte den kommer tillverkas i Kina..
Nya tider sannerligen, för den som i över 20 år sett ett från början lovande bilföretag bromsa sig förbrännings-mässigt baklänges in i framtiden.
Nu finns det nytt hopp, och tro, om en svensk-tillverkad elbil.
Det är rejält anmärkningsvärt !
 

 
Supermiljöbilspremien´s förslag.
2011-03-29
Transportstyrelsen visar sitt utkast till förslag till hur supermiljöbilspremien ska se ut.
40.000 SEK till de 5000 först sålda elbilar/äckel-laddhybrider som skitar ner max 50 g CO2/km samt förbrukar max 3 kWh/10 km.
Energimyndigheten påtalar dock sin reservation för att förslaget bör ange just enbart energieffektivitet (kWh/km) som ett teknikneutralt gränsvärde, då biodrivmedel och elektricitet bygger på andra grunder än gängse CO2-princip i förbrännings-motorer, där värden mäts ur ett tarvligt avgasrör. Inga pengar ska kunna gå till hypersnåla dieselbilar, då dessa dels inte är i behov av ekonomiskt incitament eftersom de redan är massproducerade och därtill billiga(are), dels inte är en teknologi som främjar ny icke-förbrännings-teknologi.
Verket antyder att elbilars elektricitet är CO2-belastande, men inte inräknas i nuvarande modell. Det torde vara stört omöjligt härtill att från fall till fall, från bil till bil, avgöra just den specifika bilens elektricitets-kvalitet och hur den bilen ska klassas, annat utifrån en schablon, vilken isig så inte blir teknikneutral då en bil kan ha egna solceller och vindsnurra hemma på gården, medan en annan varit nere i Tyskland och tankat (svensk-ägd...) brunkols-el...
 

Hisings-containern - Sveriges tredje mesta miljö-produkt....?
(eller: hur man gör ont till gott...)
2011-03-28
Vilka är företrädare för det svenska oppinions-undersökande/byggande organet Sustainable Brands, som nyligen "utsett" sveriges vidirigaste bil-företag till att erhålla "titeln" 2011 års tredje mest miljö- och socialt ansvarstagande varumärke/produkt, jo, IDG, Relation Capital Partners och Novus Group. Mer om dessa nedan, men först undrar vi hur vanliga svenska "Svensson" (1500 stycken) i denna undersökning över huvud taget kan komma att tänka på ett bil-företag som bland det mest synonyma (företag) med en hållbar miljö-utveckling och insats i samhället för människan av i dag..............
Hur har frågorna ställts, till vilka, när och var......?
 
I frågeformuläret ska ha ingått följande:
"Princip 7: Stödja förebyggande åtgärder för att motverka miljöproblem.
Princip 8: Ta initiativ för att stärka ett större miljömedvetande.
Princip 9: Uppmuntra utvecklandet av miljövänlig teknik."
 
-Hopp det lät ju bra...
Alla de ovan punkter går ju galant att uppfylla, bara man får äga rätten till hur just begreppet "miljöproblem" ska definieras som...
Är det bara koldioxid-utsläpp som är ett problem..?
-Tydligen..!
Räcker det då också att bara minska lite på dessa, så har per automation en förbättring skett (från tex 100 g CO2/km till 99 g CO2/km)..?
-Javisst..!
 
All proppaganda och reklam i media sprider en bild och ordval om onämnda bilföretags positiva miljö-egenskaper; biogas-/etanol-bilar, låga CO2-utsläpp än hit än dit, och - inte minst - tillhör statens erkänt officiella definition/klassning av "MILJÖFORDON"...
Självklart kan då inte det svenska folket undgå att ha en positiv miljö-uppfattning om döds-bringande förbrännings-motorer...
Att i princip halva svenska befolkningen dessutom är jävig part i denna undersökning, eftersom halva Sverige är indirekt på något sätt anknuten till företaget via släktingar och bekanta som direkt eller indirekt erhåller sin yrkesmässiga inkomst därifrån, gör ju inte saken trovärdigt vetenskapligt bättre (svågerpolitisk ankdamseffekt)...
 
Media-företaget IDG baserar sin verksamhet i princip på marknadsföring genom olika mediala kanaler, med annons-intäkter därtill, från den svenska industrin.
Relation Capital Partners AB är i princip ett konsult-bolag för företag med fokus på hållbarhet.
Novus Group gör marknadsundersökningar.
 
Det är tur att vi har kapitalistiskt styrda marknads-undersökningar som ställer journalistiskt hårt granskande frågor till bil-industrin, och sedan på urval av dessa fakta låter oduperade medborgare ge sin egna uppfattning om vad som egentligen associeras med ett visst bilföretags miljö-mässiga varumärkes-värde.............
 

Länkar:

evguide.nu

elbil.forum24.se

elbilsverige.se

elbilsnytt.com

elbilisten.se

 

elfir.se

evworld.com

freeenergynews.com

overunity.com

autobloggreen.com

austinev.org

nextenergynews.com

betterplace.com

visforvoltage.org

revengeoftheelectric

blogs.edmunds.com

alltommotor.se

bloggarna.se/webedit

24volt.eu

worldcarfans.com

plugsandcars.blogspot

 
Indux.se © 2010 • Privacy Policy • Terms Of Use