Välkomna till INDUX

Nyheter inom elfordon och energi

 

_________________

Har ni tips eller nyheter maila oss gärna på: info@indux.se

________________

 

 
2010 del 2
- EXTRA -
Öresundskraft ger stort elbils-seminarium i Helsing-borg !
2010-10-03
"Elbilen - framtiden är redan här", heter ett kostnadsfritt endags-seminarium i Helsingborg den 11:e November, och är ett led i Öresundskraft´s elbils-program Elektra. Är öppen även för allmänheten, dock med begränsat antal platser.
Anmälan senast 29:e Oktober till adressen i nedan länk.
 
Ett axplock ur det digra programet:
- "Batterierna i dag och i morgon", professor KTH.
- "Premiär för elbilspool Helsingborg", Move About.
- "Världscupen för elmotorcyklar", Morris Motorcycles Racing Team.
 
Som bonus utlovas en världsnyhet, en elbil med räckvidden 400 km och 295 kW "under huven"..! Kan ju bara gissa på något i stil med Tesla Modell S...
 
Platsen är Dunkers kulturhus, kl 9 - 16, och på invidliggande Sundstorget (i centrala Helsingborg) kommer cirka 10 elbilar samt elmotorcyklar finnas utställda, och kunna provsittas (mellan kl 16 - 17), däribland Nisan Leaf, Tesla Roadster och iMiEV-trion (Mitsubishi, Peugeot, Citroen).
-Ett seminarium så gnistrande spännande att väntan känns olidlig..!
 

 
100 % CO2.
2010-10-02
Det hade varit kul att för en gångs skull få vända på alla begreppen och attribut som elbilen tvingas asocieras med i reklam och media, gentemot förbrännings-bilen, och låta den stå upp och svara för sina egenheter på motsvarande sätt, såsom:
 
100 % koldioxid.
100 % förbränning.
100 % gift.
100 % avgaser.
100 % cancerogena ämnen/partiklar.
100 % motorbuller.
100 % vibrationer.
100 % slitage/reparations-behov
100 % utlandsberoende av olja/petrolium.
100 % national-ekonomisk förlust.
100 % säkerhets-politisk katastrof.
100 % statlig skatte-mjölk-kossa.
70 % energi-slöseri.
100 % service- och reservdels-behov.
95 % kartell-/monopol och central-styrd bränsle-infrastruktur.
100 % resurs-slöseri.
 
-Alltså 100 % förbrännings-bil..!
Härav ovan framgår hur snedvridet det är med att belysa alla - kontra förbrännings-bilen "avvikande" - egenskaper som elbilen har.., såsom 0 % koldioxid-utsläpp...
Det ska naturligtvis vändas på resonemanget, och försätta förbrännings-bilarna i nöd och tvång (i media/reklam) att marknadsföra sina bedrövliga egenheter.
Det vore ju annars som att förvänta sig tex läkemedels-industrin marknadsföra sina - i minoritet - faktiskt verksamma och bra mediciner, med tex; "inga biverkningar, botar garanterat din åkomma utan negativa sidoeffekter", medans den stora piller-försäljningen marknadsfördes med; "nu endast 95 olika biverknings-symptom, med kanske en på hundra som verkligen blir botad"...
En sådan marknad, under de premisserna, kan ju endast liknas vid ett ont slags missbrukande narkotika-beroende !
 
Elbilen behöver inga försäljnings-argument kontra förbrännings-bilen!
På samma sätt som när hjulet uppfanns, var det ingen som behövde förklara fördelarna, för att dom var så uppenbara, så odiskutabelt självklara, och harmoniskt naturliga.
Den annorlunda situationen nu, i detta fallet med förbrännings-industrin, är att ekonomiska kapitalet/etablisemanget gör smärtsamma förluster på elbilen, dvs hjulet. Alla vill ha hjulet, men inte ekonomiskt förlora på det. Därför försöker bil-industrin med näbbar och klor dels skjuta elbils-introduktionen på framtiden (för att i mesta mån hinna med sina avskrivningar på satsat kapital i befintliga anläggningar/personal, tex Skövde-fabriken som har miljarder SEK nerplöjt i maskiner och special-utbildad personal), dels tvångs-kombinera eldriften (elbilen/"hjulet") med det redan rådande (och därtill inkomst-bringande) systemet förbrännings-motorer (inkluderat den lönsamma efter-marknaden), vilket yttrar sig i det horribla övergreppet "hybrider". En bil med två drivsystem blir ju ännu mer komplicerad/dyr och kräver ännu mer resrevdelar/service/ingenjörer, allt i perfekt linje med aktieägarnas långsiktiga avkastningskrav...
 
En ytterligare baksida med att från allmänheten/kunderna/politikerna acceptera hybrider, är att dessa i tid skjuter fram det egentliga genombrottet för elbilen, då dels miljökravet delvis anses uppfyllt (X antal gram CO2 per km) varpå elbils-efterfrågan minskar, dels att satsning och utveckling/efterfrågan på batterier hamnar i skymundan, eftersom ju räckvidds-problematiken anses löst med förbrännings-motorn...
-Hallå, det är ju den vi vill ha bort !!!!!!!!!!!!
 
Det de båda svenska bilfabrikanterna just nu/kommande syslar med i form av ett fåtal testade elbilar (mindre än 100 exemplar), är inget annat än simpla konverteringar av befintliga förbrännings-modeller (C30 och 9-3). Dessa elbilar är inga elbilar i ordets egentliga mening. En genuin elbil är från grunden byggd med tanke på utrymmen för batterierna, likt Nissan Leaf. Noteras kan också att C30 utvecklas enskillt för sig, vid sidan om (i skamvrån...), på avdelningen "Specialvagnar", med en "experiment-budget"......
Jahopp, så elbilen anses speciell, på marginalen på den övriga, egentliga, förbrännings-verksamheten.........
Det talar väl sitt eget tydliga språk, om bilföretagets egentliga elbils-agenda...
 
Att konvertera en förbrännings-bil till eldrift kan och görs minst lika bra av enskilda privatpersoner och mindre företag, av vilka det florerar gott om runt i världen. Dessutom till ett avsevärt lägre pris, samtidigt med en större miljö-/hälso-nytta då en några år gammal förbränningsbil ("donator") med sämre avgas-rening (samt snart i behov av efter-marknadens alla resurs-slösande reservdelar/service, avgas-sytem mm) så tas ur förbrännings-trafik.
Dessa snabbt ihop-havsade konverteringar utav våra svenska bilfabrikanter är en förskräckt yttring/kovändning under (miljö-)galgen, att visa upp ambitionen (oavsett uppriktig eller inte) av att vilja tillverka elbilar (efter idogt, tidsödande, byråkratiskt testande...), någon gång inom si eller så många år in i framtiden...
 
Att skriva, i en journalistisk artikel, att ett svenskt företag satsar på elbilen (i och med C30 och 9-3), är alltså en kraftigt snedvriden definition. Ändock sker så på daglig basis i vår svenska media. Att - seriöst - satsa på elbilen innebär en rejäl andel satsade utvecklings-pengar ur företagets totala budget, och då pratar vi miljarder SEK, inte några marginella miljoner. Att stjäla åt sig en viss mängd statliga utvecklings-pengar och samtidigt ta lite fick-pengar ur den egna kassan för att göra en effektiv Hollywood-fasad av elbils-satsning.., det är INTE att satsa per definition !
 
Att det råkar finnas enskilda anställda inom respektive bilföretag som verkligen vill och kämpar för eldrivna modeller i företagens utbud, står sig dessvärre slätt mot företags-ledningarna och aktie-ägarna som alltjämt hänsynslöst bara tänker på en sak...
Självändamålsenlig maximal avkastning åt ett rellativt fåtal.
Girighet, framför förnuft.
 
Däremot, utlovas i detta nu mycket snart kommande hybrider av skilda slag, i en faktisk stor-volym-produktion. Elbilarna däremot (vare sig konverteringar eller nya rena elbils-modeller) står dock att finna tidigast 5 år från nu. Alltså tidigast om 5 år står det en mass-volym-producerad genuin elbil av svenskt fabrikat i en bilhall där kunden kan lägga kontanter och köra iväg med elbilen. Alltså tidigast år 2015.
Det är inte utan anledning Peugeot/Citroen köpt in sig i Mitsubishi´s iMiEV och så i tid snabbt erhåller iOn och C-Zero, två identiska kopierade elbilar, klara till försäljning om enbart ett par månader (iMiEV redan ute på den japanska marknaden sedan i somras).
 
Sett till andelen utvecklings-pengar lagda inom respektive svenska bil-företag på respektive drivline-teknik (eldrift kontra förbränning), framgår smärtsamt uppenbart graden av faktisk oseriösitet av att tillverka genuina elbilar i volym.
Tro inte någonsin aldrig på uttalanden om anorlunda ambition. Enbart andelen satsade utvecklings-pengar avgör hur fort och konkret en riktig genuin elbil finns volym-producerad av våra svenska bil-tillverkare!
Något som våra kära opartiska (...) motor-journalister aldrig - konstigt nog - frågar om...
 
Hundra procent mänsklig girig dumhet borde stå i varudeklarationen på samtliga bilar som inbegriper en förbrännings-motor !
 

 
Mitsubishi iMiEV på fler sajter.
2010-10-02
Kärt barn/elbil har många namn/sajter...
 

 
Elmotor med vrid - 500 Nm !
2010-10-01
Elmotorn som med sin enkla universella elegans/enkelhet, och driftsäkerhet därtill, lockar allt fler att utveckla den ännu bättre.., trots dess redan genant överlägsna egenskaper/prestanda gentemot förbrännings-motorn. Senast i raden av företag att tillverka urläckra elmotorer är engelska Oxford YASA Motors Ltd, som satt ihop en nätt liten 23 kilos monster-pryl på respektabla 100 kW (toppeffekt), med vridmomentet 500 Nm (700 Nm peak)..! Och då är silver-pjäsen endast 34 cm i diameter och 7 cm lång/tjock..!
 
Lägg denna motor vid namn Axial-Flux-630 på minnet, du lär höra från den igen då företaget har en ännu värre version på gång, som kommer resultera i 40 Nm peak per kg motor (mot nu 30 Nm/kg), samt att svenska Electroengine (från Uppsala) och troligen (?) SAAB nyttjar denna eminenta motor för sina prestanda-stinna konverterings-modeller..!
 

 
Elbils-priser från Renault.
2010-10-01
Renault sätter officiella priser på sina kommande elbilar (sommaren 2011), varav en del (eller alla?) har möjligheten/tvånget (?) att leasa batterierna separat.
 
Pris/hyra:
- Renault Fluence Z.E 266.750 SEK inkl. moms, exkl. batteri, plus månadsavgift för batterihyra 799 SEK inkl. moms.
- Renault Kangoo Express Z.E.194.000 SEK exkl. moms (242.500 inkl moms), exkl. batteri, plus månadsavgift för batterihyra 699:- exkl. moms (874 SEK inkl moms).
 
Då dessa elbilar i Frankrike begåvas med omedelbara nästan 50.000 SEK i rabatt via statlig subvention, är frågan varför inte köparen ska försöka ta och privatimportera direkt själv från säljare där...! (?)...
Först tidigast 2012 har ju svenska regeringen (med lite tur i den nuvarande minoritets-positionen...) utlovat 40.000 SEK i bidrag till de 1000 första elbils-köparna...
Finns alltså ekonomiskt goda skäl att undersöka möjligheten till privatimport!
Gäller förutom Renault´s elbilar, även Mitsubishi och Nissan med flera.
 
 

 
Att vilja elbil eller inte vilja elbil är frågan...
2010-09-30
Det Hisings-baserade bilföretaget säger följande om sina elbils-planer:
- Ingen storsäljare.
- Högst 2000 bilar per år.
- Alla älskar elbilen (...).
- Osäkert antalet kunder (...).
- Dyrare i inköp.
- Lägre driftskostnad kompenserar högre inköpspris.
 
Det kan inte vara lätt att vara selektivt kunnig, ena stunden ha en ogrundad bestämd uppfattning om elbils-efterfrågan, och andra stunden påstå att alla älskar elbilen...
Av någon anledning råder inte samma schizofrena attityd i fråga om äckel-hybrider eller andra förbrännings-modeller... Där är det bara full fart framåt och mördande reklam som gäller, oavsett kunden gillar bil-skrotet eller inte...
Den ekonomiska riskbenägenheten synes som bortblåst så fort elbilen kommer på tal. Inte undra på då bilindustrin gör 40 % (eller mer?) av sin vinst genom den så kallade efter-marknaden, där typexempel är byte av avgas-system, service/reservdelar (oljefilter mm). Var ska bilföretagets bortkomna inkomst från denna del genom elbilens intåg tas ifrån........
Aktieägarnas vinst-utdelningar kanske...
 

 
Taxi 020 i Sthlm först i Sverige med el-taxi !
2010-09-29
En Mitsubishi iMiEV lär bli sveriges första el-taxi, i och med att Taxi 020 i Sthlm har beställt en sådan bil i samband med Vattenfalls elbils-upphandling, och avser ha den i reguljär yrkestrafik redan i Januari nästa år (2011).

 
ÄÄÄÄÄÄNTLIGEN Mitsubishi !
2010-09-28
Nu finns det ett givet datum för när du som privat elbils-kund kan stövla in i Mitsubishi´s bil-hall och lägga vantarna på en elektriskt blänkande iMiEV..! Blir i så fall svenskt historia med den i Sverige, av en stor etablerad bil-tillverkare, första elbilen erbjuden svenska privat-kunder, dessutom i stor volym. Datum blir Februari nästa år (2011, om otåliga förväntansfulla 5 månader...), då med upp till förväntade och möjliga 800 exemplar tilldelade den svenska marknaden. Redan i Januari (2011) kommer 50 förbestälda exemplar att levereras, dock endast avsedda för kommuner och energibolag. Prislappen blir aningens saftiga 380.000 SEK, och om den nya regeringen får igenom sitt förslag på 40.000 SEK i miljöbils-premie för elbilar, blir ju priset endast 340.000 SEK, dock med aviserad start tidigast 2012.
Enligt tidigare skriverier skulle priset för denna iMiEV i Japan/England(?) hamna på endast 295.000 SEK innan eventuella subventioner. Räkna med en hel del kommande justeringar på prislappen, då annars folk (förmodligen) kommer att privatimportera själva inom EU.
Tidigare artikel om Mitsubishi-priser:
" Nissan Leaf för 290.000 SEK "
2010-04-01
 

 
En studie i enfald...
2010-09-28
Alla märkvärdiga bil-fabrikanter ska testsa och utvärdera elbilar på sitt egna håll, ingen verkar kunna tänka sig att undersöka någon tidigare gjord elbils-rapport. För det är konstigt, hela världen vet redan alla myriader med fördelar och egenskaper elbilen har, hur den fungerar tekniskt och rellaterar sig till sin användare.
Och nej, vi vet att lång-pendlaren och rese-försäljaren (i dag) inte klarar sig med den begränsade räckvidden. Det behöver vi inte undersöka.
 
De vanor en uppenbar genomsnittsbrukare har, är till och från jobbet, dagis osv, med några kortare turer till affären under veckan, med möjligheten att kunna stödladda någon gång då och då. Uppstår efterfrågan (på fler ladd-uttag), dyker naturligtvis fler ladd-möjligheter upp med tiden, så som tex redan skett vid några bensin-mackar och IKEA-varuhus runt om i landet. Och detta går mycket fort, ety (...) det är MYCKET lätt att instalera nya ladd-stolpar/el-uttag (likt för motorvärmare)..! Det finns redan över 600.000 stycken motorvärmar-uttag i Sverige, på arbets-platser och hemma vid såväl lägenheter som radhus/villor.
Sverige är dessutom - till råga på "eländet" - bland världens mest elektrifierade land, med kraft-ledningar och el-uttag vart vi än vänder oss!!!
 
Flertalet av de kommande närmaste användarna är (som vanligt, räknat till köpkraft) villa-ägare som pendlar in till tätorten, arbetar på ett mindre eller medelstort företag där möjligheten att anordna ladd-uttag är rellativt okomplicerad, samt att ladd-uttag enkelt redan finns hemma i garaget, varpå 95 % av den totala körningen med minimum-krävda laddnings-infrastrukturen redan finns.
Vad mer är där då att utvärdera.......?
Redan i dag kör många elbils-brukare utan att behöva ännu fler självändamålsenliga elbils-rapporter om hur elbil och användare integreras med varandra i praktiken, i verkliga livet (...).
 
Men ändå finns det vissa (mindre obetydliga, och kanske snart utrotade förbrännings-)bilföretag som vill ha -"en möjlighet att studera hur elbilen passar in i en modern familjs livsmönster".
Studera på ni, så köper vi andra under tiden andra redan befintliga elbilar av andra bilfabrikörer (från tex Nissan och Mitsubishi), som - ops - redan utrett det ni just nu avser utreda........
 

 
Eldrivna lastbilen Fuso Canter E-Cell.
2010-09-25
Daimler Trucks har (via sitt dotterbolag i Mitsubishi) snickrat ihop eldrivna lastbilen Fuso Canter E-CELL, baserad på Canter 3S13 som väger 3,5 ton.
Räckvidden uppges till respektabla 120 km, och gör sig väl lämpad i stadskörning där annars dieslrök bolmar rätt in i gatu-trafikanternas lungor.
 

 
Appropå förbrännings-industrins aktiva bakåtsträvan:
 " Vi försöker inte undvika framtiden (elfordon), bara skjuta den så långt fram det går.... "
 

 
"Guldkort till elbilarna".
2010-09-25
Landets proaktiva elbils-län/kommuner är - av någon totalt ologisk anledning - inte de däri vårt lands inhemska bilar/fordon produceras.......
Snarare verkar i god ledning Sthlm, Sundsvall och Östersund (Green Highway, SÖT) tillhöra, samt diverse övriga orter som hakat på till exempel den av Sthlm/Vattenfall initierade elbils-upphandlingen, såsom Halmstad och Helsingborg.
Men att finna ett tungt seriöst elbils-program i Trollhättan eller Gbg.., det är totalt stört omöjligt, inte ens på betydande (lokal-)politisk nivå finns där någon agenda att tala om...
Läs däremot i nedan länk från partiet i Sthlm´s län som smider stora planer för trafiken och elfordon/elbilar i länet.
Det är proaktiv elbils-agenda!
 

 
Grattis Elbil.Forum24 - nu tusen medlemmar !
2010-09-25
Nu över tusen medlemmar i sveriges största forum för elfordon!
Bara drygt 9 miljoner invånare kvar att locka till sig...
 

 
Svenska eldrivna låne-bilar.
2010-09-25
Svenskar är ju inte direkt bortskämda med drivor av elbilar på de svenska vägarna, finns knappt att köpa och då i regel till kraftigt överdimensionerade priser...
Men det finns ändock ljusning för de som önskar få ratta en dylik dröm-maskin som spinner på åtskilliga X antal Volt under huven, om än så för bara en dag eller blott en euforisk timma.
Det finns nu lyckosamt nog - äntligen - elbilar att Hyra i Sverige, och försöker så här nedan sammanställa utbudet som står oss elbils-törstande själar till förfogande:
 
Move About i Gbg i dag.
 
Move About i Helsingborg", snart?
 
Perpetum Biluthyrning i Gbg i dag.
 
AutoMek Karlskrona i dag.
 
AVIS i Europa/Sverige? 2011.
 
Prisexempel fås hos Perpetum Biluthyrning där dygnshyran för en Fiat 500 (EV Adapt) är 625 SEK, respektive 1200 SEK för en hel helg. Notera att ingen km-kostnad tillkommer, vilken annars (för förbrännings-monster) ligger på i snitt 3,5 SEK (beroende på bilmodell), förutom själva drivmedlet på idag ca 12 SEK per liter smörja gift (diesel eller benzen).
 
Drivmedlet för elbilar - elektricitet - är ju som bekant allt ifrån gratis (via egna solceller/vindsnurra) till någon futtig krona för en kWh tagen ur det allmänna elnätet, och genomsnitts-elbilen torde kräva ca 2 kWh ladd-energi per varje körd mil (10 km).
Alltså max 2 SEK per körda 10 km utöver själva dygnshyran.
Det är ekonomiskt förmånligt.
Och hälso-smart!
 

 
Sparka ut CTH´s ledning !
2010-09-22
Satsning på elfordons-utbildningar och kompetens däromkring ligger LÅNGT från ledningens agenda på CTH. Där är det förbränning som gäller för nästan hela pengen, för så säger landets fordons-industri att det ska vara, och då gör lärosätet lydigt som dom blir tillsagda, för därifrån kommer deras pengar/inkomster...
En (engelsk?) finansrådgivare prognostiserar att den tyska bil-industrin kommer tvingas lägga delar av sin utveckling utanför landet (underförstått i asiatiska länder) eftersom avsaknaden av egna inhemska eldrifts-ingenjörer är för stor. Det utbildas helt enkelt för lite ingenjörer för bil-industrin, i synnerhet sådana som behärskar den elektriska drivlinan.
Kontentan är således klar; sparka ut ledningen i de svenska lärosäten som ihärdigt biter sig fast i stenålders-kunskap - förbränning - och ställ statliga krav att omgående satsa på en viss minimum-procent eldrifts-utbildning och forskning.
I nuvarande obefintliga takt kommer USA och Asien - ytterligare - köra om Europa och Sverige, och så ge ännu färre anställnings-möjligheter för svenska medborgare.
Det är väl ingen bra politik..?!
 

 
30 elbils-modeller 2015, och 1000 Tesla S till Island.
2010-09-21
Om 5 år (2015) kommer det enligt en amerikansk bil-analytiker i USA finnas 30 olika elbils-modeller att välja bland..!
Det lär ganska sannolikt dessvärre inte stå något "svenskt" bilmärke på dessa modeller, senkommna de äro...
Däremot Tesla, som med sin kommande modell S redan 2012 har fått en beställning på 1000 stycken bilar av den isländska regeringen/elbolaget NLE.
 

 
Brasiliansk elbils-fabrik !
2010-09-21
Brasiliansk miljardär planerar elbils-fabrik för 7 mlijarder SEK, kapabel att producera 100.000 elbilar om året..!
Enda kruxet; landets förbrännings-etablisemang, inklusive presidenten, vill huvudsakligen se avkastning på de befintliga invensteringarna inom bio-bränsle-industrin, såsom etanol från sockerrör...
När en ny industri hotar ödelägga och förstöra intäkter för en annan befintlig industri, då uppstår skismer, inte i sakfrågan, utan om landets/etablisemangets (kortsiktliga) ekonomiska välfärd...
"The trend toward electric cars is irreversible." säger miljardären, rankad världens åttonde rikaste. Samt:
"Electric car batteries, considered a key obstacle to the widespread deployment of electric cars, are likely to decline in price and increase in capacity much the same way microchips did in recent decades."
Bara att hålla med, batterier kan bara bli bättre och billigare med tiden!
Vem vill då stå och tanka 10 gånger dyrare sockerrörs-etanol (än elektricitet, från tex vatten-kraft), och betala dyra reparationer varje gång förbrännings-motorn ofelbart går sönder...
Mark-grödorna ska det istället (för socker-etanol) odlas ätbar människoföda på, för alla de miljontals svältande, inte eldas upp i en hyper-inefektiv överkomplex krånglande drakspis bestående av över 900 delar, indirekt potentiella defekter...
 

 
Glas-vägar ?
2010-09-19
Det är inte bara bilarna som ska kunna vara fossil-oberoende, även själva vägarna och dess ytbeläggning bör bestå av material som är vanligt, billigt, slittåligt och miljöriktigt. Dit hör inte petrolium-restprodukten tjära, definitivt inte framledes när oljan sinar allt mer och priset går i höjden.
Så vad är då alternativt närmast till hands, istället för olja/tjära?
Cement?
Kanske, men ett ännu bättre alternativ skulle kunna vara glas.....!
Råvaran kvarts (kiseldioxid, SiO2) som det finns mkt gott om i jordskorpan (11 %) i form av kvartssand, ger vid smällta i sin enklaste form så kallat kvartsglas. Med ytterligare tillsatser kan glas med olika egenskaper erhållas.
I nedan video illustreras seriösa planer på att bygga alla vägar i USA med glas som ytbeläggning! Dessutom med integrerade solceller och lysdioder..., som räknat till sin yta kan försörja hela landets elbehov, inklusive elbilarna som ska köra på vägarna!
Dessa planer på glas-vägar (istället för asfalts-vägar) är under praktiska försök och anses på fullt allvar bli ett radikalt alternativ till asfalts-beläggning.
Själva energin för att smälta kvartssanden till glas kan tas via enkla mobila solkraft-verk som koncentrerar solljuset på plats vid själva vägarbetet, jämsides stationära smältverk drivna av solens strålar.
 

 
SAAB visar upp sin 9-3 ePower.
2010-09-18
ePower kallar SAAB sin första (konverterade) elbil, och visar upp på kommande bilmässa i Paris.
Tekniken och drivlinan är snarlik (?) tidigare TE-modellen (True Electric), med 135 kW elmotor och ett sofistikerat batteri-hanterings-system som ger bilen hela 200 km räckvidd.
 

 
Provkör elbil på Trafikantdagen i Uddevalla.
2010-09-18
Trafikantdagen nu på Lördag den 18:e i Uddevalla på Kungstorget mellan klockan 10.00-14.00 ger folk möjligheten att provköra elbilar.
 

 
Paris bilmässa special.
2010-09-17
Detta årets mässa för bilar i Paris ska få stå som underlag för biltillverkarnas intresse av att producera elbilar (enbart batteri-drivna), för oss vanliga konsumenter, att kunna köpa för reda pengar, utan att behöva tvingas att leasa.
 
Hur många av utställarna har en kommande serie-producerad (seriös, riktig) elbil på gång (inom en 2-års period)?
Hur många ställer ut en eldriven koncept-bil?
Hur många på mässan kan erbjuda konverteringar med leverans inom ett halvår.
Och hur många ställer ut en fabriks-producerad elbil som faktiskt finns omgående till försäljning (genom att boka)?
 
Alla dessa frågor ska sammanställas till en lista där situationen över elbils-tillverkande fabrikanter tydligt klargörs, allt för att förenkla och förtydliga för oss presumtiva konsumenter, oss hugade spekulanter som står beredda att sälja och pantsätta det käraste vi äger, och raskt bege oss till bilhandlaren för ett omgående elbils-köp..!
Och sedan köra mil efter mil efter mil, bara på ren effektiv ström!
 
Fortsättning följer...
 

 
Brammo Empulse.
2010-09-17
Ytterligare en laddad två-hjuling från amerikanska elmotorcykel-tillverkaren Brammo - Empulse - med slogan 100 x 3; 100 mph (160 km/h), 100 mile räckvidd (160 km) och 100 % avgasfritt (160 % renare luft...).
För 98.000 SEK (i USA) fås värsting-modellen med motor på 40 kW och ett batteripaket på 10 kWh som ger räckvidden 160 km .
 

 
Vindkrafts-mässan VIND2010 nu den 15 - 17 September i Gbg.
2010-09-13
På Svenska Mässan i Gbg den 15 - 17 september hålls en vindkrafts-mässa som heter VIND2010.
Programmet inbegriper en avslutande energidebatt öppen för alla, den 16 September kl 14:15 - 15:45, Entre 8, Svenska Mässan, med utfrågning av riksdagspartiernas energi-talespersoner.
 

 
Vind-nav (...) för 100 miljoner SEK på CTH !
2010-09-13
Ett nytt vindkraft-center på CTH - Svenskt vindkraftstekniskt centrum - som med hjälp av Energimyndigheten samlar ihop 100 miljoner SEK för att utbilda och forska kring vindkraft.
Redan nu den16 September på VIND2010 på Svenska Mässan i Gbg kommer planerna att redovisas vid en pressträff.
 

 
Elbilar.cc
010-09.12
Elbilar punkt cc är ytterligare en svensk sajt som bevakar elbilar.
 

 
Elbilarnas ladd-uttag ej gjorda för regn och snö-slask.
2010-09-11
Må så vara att 98 procent av elbilarna kommandes runt hörnet (tex Nissan Leaf och Mitsubishi iMiEV) huvudsakligen saluförs på platser med behagligt klimat (Kalifornien, Israel osv), men de bilar som faktiskt begåvas den svenska/nordiska marknaden kommer prövas vårt sidvinds-blåsande regn och snö-slask som med garanterad sannolikhet kommer blöta och isa igen de oskyddade eluttagen för ladd-handsken i endera fronten (som i fallet med Nissan Leaf) eller baksidan (som Mitsubishi iMiEV).
Luckorna går nämligenn inte att stänga då ladd-handsken satts på plats..!
 
Helt klart är just vårt nordiska väder-fenomen inte beaktat av konstruktörerna, som ofelbart kommer tvingas efter-montera skydd mot vädrets makter som antingen löser ut jordfels-brytare (vägsalt) eller gör ladd-handske och ladd-lucka omöjliga att handha då dessa frusit fast...
Att våra väder-omständigheter är obeaktade ger en liten (genant) fingervisning om hur obetydligt aktuell vår marknad är, hur elbils-efterfrågan här hemma ligger ljusår efter, med två inhemska bil-fabrikanter som totalt styr och ställer bil-agendan industriellt såväl politiskt, det vill säga förbränning för hela slanten.
Av någon anledning existerar inte de förutsättningar en (el-)bil i detta land lever med, hos de tekniker som designar ladd-uttagen.
Bilar står ju faktiskt utomhus mesta delen av sin tid, kanske med ladd-handsken i hela tiden under veckan man tex är på semester, och sedan kommer hem med ladd-uttaget fullt med granbarr och höstlöv...
 
Lika illa ställt får man faktiskt säga att placeringar av ladd-uttag i låg höjd och på stänk-utsatt plats såsom främre nedre stötfångare är (som, tidigare?, på EV Adapts Fiat 500). Dels tvingas användaren böja ryggen stup i kvarten och försöka se uttaget från dålig vinkel, kanske dessutom obelyst i mörker.., och att snö-modd under färd packas hård och omöjliggör öppnande av ladd-lucka...
För att inte tala om hur ofta just nedre delen av främre stötfångaren utsätts för skador...
 
Nja, på denna punkt ladd-uttag finns en hel del övrigt att önska från konstrukörerna.
Nu kanske detta förvisso inte spelar så stor roll på sikt, eftersom induktiv laddning aldeles säkert kommer dominera framledes, dels i form av ladd-handskar, men speciellt i form av induktions-plattor/automater vilka bilen bara ställer sig över/framför utan att användaren behöver göra någonting.
 
Tills dess att gäller det att göra ladd-uttag med stängningsbara luckor, så fördömligt lyckade som tidigare Renault Clio Electrique med ladd-uttaget placerat på höger övre fram-skärm där luckan är stängningsbar även efter att ladd-handsken satts på plats!
Mycket bättre än så kan det väl inte bli!?
Möjligtvis ska ladd-uttaget sitta på samma sida som förar-platsen (för att slippa gå runt till andra sidan bilen) samt finnas belysning innuti luckan, och att den inte går att öppna utan att bilen är öppnad för att hindra obehöriga från åtkomst/jävelskap.
Själva kabeln bör också vara gäll till färgen, gul eller orange så att folk inte snubblar eller åverkar den.
 

 
El-bussen Ecoliner från Proterra i USA.
2010-09-11
Vad är bättre än eldriven kollektivtrafik, här i form av el-bussen EcoRide BE35 från det amerikanska företaget Proterra som nyligen levererat till operatören Foothills Transit i Los Angeles, en buss som är helt batteri-driven och kan laddas - induktivt - på 10 minuter !
Svensk-tillverkade bussar lever dock alltjämt tragiskt kvar i diesel-rykande sten-åldern, med service- och drifts-/bränsle-kostnader som får vilket buss-bolag som hellst att gråta sig fördärvad...
Video:
 

 
Audi spänner elbils-musklerna - "Son of E-tron".
2010-09-07
Svenska bil-tidningen Auto Motor & Sport drar till med en smaskig Audi-artikel om bilföretagets stora satsning på elbilar, genom "projekthuset e-Performance", att 300 stycken nya anställda ska syssla med enbart den elektriska drivlinan..!
Jo jo, det tackar vi för !
 

 
Miljöteknik och elbilar i Lerum nu i helgen.
2010-09-07
Den 11 och 12 september kl 10-15 är Bagges torg i Lerum platsen för utställningen Bo & Energi. Där kommer finnas elbilar att provköra (den gröna Teslan tex) och utställare av miljövänlig energi-teknik.
 
Bland utställarna:
Göteborg Energi AB
LED-butiken.com
Neova AB
Solenergi Svenska AB
Tricorona Climate Partner
Villaägarna
WindEn Sweden AB
Västtrafik
 
Företag som visar miljöbilar på (OBS, endast ?) söndagen:
Alternative Fuel Vehicle Sweden AB
Autoadapt AB
Bil Nilsson i Alingsås AB
Bilia
Bröderna Larsson Bil AB
Börjessons Bil AB
H-O Enterprise AB
MyEco AB
Peugeot Center Göteborg
 

 
ETC-artikel om bilindustrin.
2010-09-06
Artikel i tidningen ETC om bilindustrin som vinnare i kampen (...) mot elbilarna..!
 

 
Svensk (bil-)industri försenar elbilen.
2010-09-05
Enligt en svensk professor agerar den svenska bilindustrin långsamt beträffande elbilar (såväl äckel-hybrider), och ligger åratal efter andra framåt satsande bilföretag.
Enligt professorn är elbilar den enda lösningen på energi-slöseriet och utsläpps-problemen.
Tänk, att det visste vi alla redan för 30 år sedan...
 

 
Akilleshälen batteriet.
2010-09-04
Vari ligger den omedelbara produkt-mässiga flaskhalsen för elfordon (bilar, mopeder mm) ?
Utav alla komponenter i den elektriska drivlinan för ett elfordon, vad utgör den mest kritiska komponent-tillgången ?
- Är det elmotorn med dess material av koppar, aluminium och järn (som i asynkron-motorn)?
- Eller motor-styrningen med sitt behov av halvledare (kisel, germanium osv)?
Analys-företaget Frost & Sullivan hävdar bestämt att elfordonens förestående jätte-expansion på marknade är direkt akut avhängig batteri-industrin, som i dagsläget har begränsade resurser att tillräckligt volymproducera batteriernas ingående komponenter såsom separator och elektrodmaterial.
Citerar Frost & Sullivan nedan:
"EV batteries need considerable improvement in terms of energy storage capacity, size, weight, and cost," concludes Outram. "The chemical industry can help achieve these goals with the development of innovative materials, chemicals, and solutions."
I klartext på svenska:
Satsa omgående på batteri-industrin !
Underförstått framgår också att ett batteri som ska kunna slå igenom i mass-volym-produktion, MÅSTE också bestå av vanliga samt billiga råmaterial. Dit hör inte Li som geopolitiskt är begränsat till i princip endast två platser på Jorden (Bolivia och Mongoliet/Kina).
Däremot är tex zink-luft-batteriet ett ypperligt batterikoncept som är både billigt och tillgängligt över hela Jorden.
 

 
Små test-serier inte seriöst elbils-byggande.
2010-08-27
Första resultatet efter Mercedes aktie-inköp i Tesla Motors verkar bli 500 stycken A-Klass E-Cell, med 200 km räckvidd och teknik (batterier och drivlina) från Tesla. Bilarna kommer dock inte ställas i bilhallarna för vanliga dödliga, utan tillfaller ett selektivt urval av kunder, i första hand företag i Europa.
Fem hundra bilar är alltså bara en test-serie, ingen egentlig, seriös, volym-produktion.
Likadant slött beter sig just nu SAAB, BMW och Volvo, medan Nissan, Mitsubishi och Renault står beredda att pumpa ut 10.000-tals elbilar redan nästa år, dessutom till oss vanliga bilköpare !
 

 
Motor-tillverkning dygnet runt, av elmotorer... (?)
2010-08-26
I Volvo´s Skövde-fabrik satsas det "framåt" för fullt, och tuffar (..) numera på dygnet runt, 24 timmar, non-stop, och vad är det dom tillverkar....
-Elmotorer till elbilar ?
Nej, fundera en gång till, och "rätt" svar ger änu en kronisk huvudvärk i klass med Vesuvius vulkanutbrott med 3000 grader rykande lava...
På tal om förbrännings-motorer i fanatisk orgie av högsta syndens klass.., ta en titt (med mycket mörka solglasögon, samt två tabletter Valium...) på nedan extrem-perveterade foto av förbrännings-motor samt automat-låda, så komplex och över-krånglig, att förnuftets rimligheter sätts på obeskrivligt hårt prov...
 
Alla dessa myriader med mekaniska ingenjörer som inget hellre vill eller kan än att dimensionera stora monstruösa kolosser bestående av miljoners kuggar och ventiler, som om vore de maskinella "konstverk".
Denna yrkeskår som idag är lika utrotningshotad likt de segel- och rep-makare som strax innan ång-driftens genombrott inte ville se verkligheten i vitögat och acceptera framtiden och den ofrånkomliga utvecklingen, utan bara byggde större och större segelfartyg in i det bittra sura slutet, skämmer envetet ut mänsklighetens anseende i det intergalaktiska rymd-rådet, och förpassar oss effektivt kvar i den primitiva stenåldern.
Fanns det ett Nobelpris i dummhet, vore "pristagarna" givna på förhand -förbrännings-industrin...
 
Antalet tillverkade förbrännings-motorer i denna Skövde-fabrik anges bli 4200 per vecka, gånger ca 50 veckor per år, gånger ca 900 smådelar som en genomsnitts-motor anses innehålla, blir summa sumarum (ett ögonblick, batterierna i miniräknaren orkar inte riktigt med att kalkylera alla nollor...) 200 miljoner ingenjörs-beräknade och monterade motor-delar (varje år).
-"Utvecklingen" går verkligen framåt (för somliga)... ( ? )
 
 

Länkar:

evguide.nu

elbil.forum24.se

elbilsverige.se

elbilsnytt.com

elbilisten.se

 

elfir.se

evworld.com

freeenergynews.com

overunity.com

autobloggreen.com

austinev.org

nextenergynews.com

betterplace.com

visforvoltage.org

revengeoftheelectric

blogs.edmunds.com

alltommotor.se

bloggarna.se/webedit

24volt.eu

worldcarfans.com

plugsandcars.blogspot

 
Indux.se © 2010 • Privacy Policy • Terms Of Use